SharePeople: werken en goed doen

Bijdragen aan een ‘betere’ wereld terwijl u werkervaring opdoet, een andere cultuur leert kennen en het eigen cv versterkt. SharePeople helpt u die uitdaging aan te gaan.

Door Jairo van Lunteren

“Als young executive recruiter sprak ik dagelijks dertigers met prachtige cv’s. Door die cv’s probeerde ik heen te prikken, omdat ik meer geïnteresseerd was in het eigen verhaal. Uit veel van die verhalen kwam naar voren dat zo iemand graag een keer in een ontwikkelingsland zou willen werken.”

SharePeople

Contact
Aan het woord is Cosmas Blauw (foto), oprichter en directeur van SharePeople, een organisatie die jonge Nederlandse professionals rekruteert om ondernemingen in landen als Ethiopië, Kenia en de Filipijnen te helpen in hun professionele ontwikkeling.

“SharePeople is eigenlijk ontstaan uit het samenbrengen van twee ideeën”, zegt hij. “Behalve om een uitwisseling voor jonge managers te organiseren, doen we dit om Nederlandse ondernemingen en die in ontwikkelingslanden met elkaar in contact te brengen”.

Groeiende behoefte
In 2004 zegde Blauw zijn baan als recruiter bij YER op om SharePeople te beginnen. Tegenwoordig zendt de organisatie ongeveer honderd mensen per jaar uit. “Het is mijn bedoeling dat we het aantal uitzendingen elk jaar verdubbelen.”

Blauw denkt dat zijn organisatie voorziet in een groeiende behoefte. “Ga terug naar vijf jaar geleden”, zegt hij. “Toen zag je baas je aankomen met het verzoek om met onbetaald verlof naar het buitenland te mogen. Dat was onbespreekbaar. Je moest voor je carrière gaan. Nu begrijpen ondernemers dat die projecten ook voor hen voordelig zijn.”

“Mensen en bedrijven zijn meer betrokken bij de wereld om hen heen. Dat is de tijdsgeest. Vanuit de eendimensionale jaren negentig zijn we in een tijdperk beland waarin mensen weer actie ondernemen. Dat gebeurt vaak vanuit de eigen, veilige omgeving, vanachter de pc. Maar als je echt iets met je kennis wilt doen, dan kan dat niet zonder de mensen die je helpt in de ogen te kijken.”

Managementvaardigheden
Een voorwaarde om door SharePeople te worden uitgezonden is de wil om daar zelf ook van te leren. “We hebben wel eens een kandidaat niet uitgezonden omdat die niet open-minded was”, zegt Blauw. “Als je denkt, ‘Ik ga die arme negertjes uitleggen hoe het moet’, dan werkt het niet. Netafgestudeerden denken vaak zo. Daarom is minimaal vijf jaar werkervaring op HBO-niveau vereist om voor uitzending in aanmerking te komen.”

Uitgezonden Nederlandse professionals helpen ondernemers in ontwikkelingslanden vooral om de juiste keuzes te maken, zegt Blauw. “Ze werken aan een professioneel business model en doen suggesties op het gebied van marketing, strategie en organisatie.” Het uiteindelijke doel van de uitzending is om een ondernemer vooruit te helpen terwijl de professional zijn of haar managementvaardigheden vergroot.

Trainingscentrum
De professional betaalt zelf de reiskosten, terwijl de ondernemer die wordt geholpen zorgt voor onderdak. “Ook die ondernemer moet zich realiseren dat er niet gewoon even een paar weken gratis iemand voor ze komt werken”, zegt Blauw. “Ze moeten wel ‘ownership commitment’ en ‘hunger for upgrading’ tonen.”

De Nederlandse ondernemer die een werknemer door SharePeople laat uitzenden, wordt daar volgens Blauw zelf ook beter van. “Hun werknemers gaan er anders door denken en zich anders gedragen”, legt hij uit. “Ze zien kansen in andere landen. Dat is noodzakelijk in de nieuwe wereld, waarin iedereen zaken doet met iedereen. Ik zie ons wat dat betreft dan ook vooral als een trainingscentrum.”

Published by