Eerder gepubliceerd op DIERENBESCHERMING.
Hoe toepasselijk! De Dierenbescherming, vanzelfsprekend welzijnsbelangenbehartiger van de naamgever van deze prijs, is genomineerd voor de Ster Gouden Loeki. De nominatie voor ons Vergeten Dierendag-campagnespotje toont aan dat het loont om confronterend te durven zijn.
In het spotje vraagt de Dierenbescherming aandacht voor Vergeten Dierendag, 5 oktober, de dag voor dieren die op 4 oktober, Werelddierendag, zijn vergeten. Voor dieren als Loeki zelf dus, die vijf jaar geleden van de buis werd gehaald door de Stichting Ether Reclame (Ster) en sindsdien een kwijnend bestaan leidt als attractie in de Efteling. Maar vooral voor alle proefdieren, bio-industriedieren, circusdieren en andere slachtoffers van ethisch falen van de mens.
Optisch bedrog
Het filmpje heeft ook kritiek gehad. Van twee moeders die het te zwaar op de maag voor hun kinderen vonden, bijvoorbeeld. Bij die kritiek zou ik mij best iets kunnen voorstellen; een naald in het oog van een konijn gaat niet in de koude kleren zitten. Dat het hier ging om een posterkonijn was echter overduidelijk. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een kind dat het optisch bedrog niet doorziet wel het inlevingsvermogen heeft dat nodig is om achtervolgd te worden door de beelden.
Maar goed, confronterend is het filmpje zeker. Maar dan vooral voor volwassenen die achteloos de kiloknallers uit de vleesbakken van de supermarkt graaien. En voor mensen die met hun doorgefokte rashond over straat paraderen. Omdat zij weliswaar in staat zijn om het optisch bedrog te doorzien, maar ook de achterliggende boodschap begrijpen: ‘Dit gebeurt echt! En daar bent ook u verantwoordelijk voor!’ Er zijn ongetwijfeld bezwaarde gewetens mee wakker geschud.
Erkenning
Het filmpje zet beeldend en op speelse wijze neer waar Vergeten Dierendag om gaat en waar de Dierenbescherming voor staat: ‘Wij komen op voor alle vergeten dieren. Vergeet de Dierenbescherming niet’ In de roos! En zonder dat wij daar beelden uit de werkelijkheid voor nodig hebben gehad. Want, geloof me, kinderen die beelden uit de werkelijkheid te zien krijgen, lopen heel wat meer kans op nachtmerries dan kinderen die onze campagnespot hebben aanschouwd.
De nominatie voor reclame van het jaar is een erkenning voor onze geslaagde poging om Vergeten Dierendag op de kalender te krijgen. Niet alleen het filmpje is daarin belangrijk geweest, ook onze dierenhandtekeningenactie op de Dam heeft daartoe bijgedragen. Voor die actie hebben mensen als Ruud de Wild, Georgina Verbaan en Nicolette Kluijver zich belangeloos ingezet voor de Dierenbescherming. En ook u kunt dat doen! Door op onze campagnespot te stemmen, bijvoorbeeld.